Regió: Mediterrània
Entitat: Associació per a l'impuls de la Federació Catalana de l'Esplai
Any d'inici: 2009
Any de finalització prevista: 2010
Estat: En curs
Tipus: Cooperació per al desenvolupament
Sector d'actuació:
Educacio (CAD 110)
Drets Humans (CAD 156)
Cultura i patrimoni (CAD 164)
Beneficiaris:
Els infants i joves dels nou esplais de la Unitat Territorial de Barcelona.
Contrapart:
Altres actors:
Pressupost global: 42,82 €
Aportació Barcelona: 29,94 €
OG: Que els educadors i educadores, infants i joves de la UT de Barcelona, mitjançant el jocs d'altres països, puguin comprendre les relacions Nord-Sud, i s'impregnin de valors per a un mon més just.
O.E.1.Que els educadors i educadores participants a la formació del projecte siguin capaços d'entendre, assimilar i poder treballar i transmetre, als i amb els infants i joves, del seu esplai , la naturalesa de les relacions Nord-Sud, les causes i les conseqüències de les mateixes mitjançant jocs populars, i siguin capaços a partir d'aquí programar activitats per als grups d'infants en clau de jocs populars.
O.E.2. Que els infants i joves dels esplais que participin al projecte aprenguin els jocs populars dels països esmentats del Sud, com a vincle d'unió mundial de la infància, valorin la riquesa i la diversitat cultural.
O.E.3 Sistematitzar i elaborar tots els material de l'exposició i la maleta pedagògica del projecte. I donar a conèixer els materials: guia de jocs, jocs, etc.
O.E.4 Que les entitats d'esplai participants als projecte siguin un referent en clau de lleure, per a les famílies dels infants i joves, i per d'altres entitats en els temes de les relacions Nord-Sud al seu barri.
R.E.1.1.Educadors i educadores dels esplais, interessats per les relacions Nord-Sud i que han assistit a la formació; coneixen una visió critica del desenvolupament, la visió sobre educació pel desenvolupament que es deriva des de una perspectiva crítica i responsable; tenen interès per entendre millor les causes i les conseqüències de les desigualtats de renda, d'oportunitats, de drets, etc entre els països del Nord, i del Sud ; han participat en la formació i estan preparats i preparades per dur a terme el projecte amb la dinamització de les activitats amb els infants i joves del seu esplai.
R.E.1.2 Educadors i educadores dels esplais que han participat en la formació pròpia del projecte, programen i organitzen activitats de lleure relacionades amb el projecte durant el curs pel seu grup d'infants de l'esplai, les porten a terme , les avaluen i registren tot el procés. Amb el recolzament de la coordinadora del projecte.
R.E.1.3 Educadors i educadores dels esplais que han participat en la formació del projecte s'impliquen en la comissió de festa de presentació dels materials: exposició i maleta, cap a final de curs.
R. E.1. 4 Disposem dels jocs populars seleccionats de forma participativa, per infants , joves , educadors i educadores, i els tenim registrats i sistematitzats. Així com fotografies de tot el procés.
R.E.2.1.Infants i joves dels esplais que participen al projecte: fan i participen a les activitats programades pels seus educadors i educadores al seu esplai i gaudeixen dels nous aprenentatges posant en pràctica els jocs apresos.
R.E.2.2 Infants i joves dels esplais que participen al projecte aprenen a identificar les causes i les conseqüències de les desigualtats entre Nord i Sud, interioritzen propostes de canvi i millora i interioritzen els valors de la pau, la solidaritat, l'amistat i l'estima pels pobles d'arreu del món, específicament els del Sud.
R.E.2.3 Infants i joves dels esplais que participen al projecte juguen als jocs populars proposats, gaudeixen.
R.E.2.4 infants i joves del esplais que participen al projecte tenen una actitud de respecte i valoren les altres cultures, valoren les persones i els pobles que conformen una part dels països del Sud, són sensibles a les desigualtats socials, mostren una actitud crítica respecte a les discriminacions i a la manca de respecte cap als drets humans, i a les injustícies generades per les explotacions Nord-Sud.
R.E.2.5 Els infants i joves són capaços d'expressar conforme a la seva edat, opinions i proposar accions concretes, també generar i difondre la idea d'un món més just i més solidari, amb més drets per a tothom i amb més oportunitats per totes les persones. Són capaços de detectar actituds i accions que van en contra de la millora de les situacions de desigualtat, identificar-les i rebutjar-les.
R.E.3.1 La coordinació del projecte té la proposta de jocs concretada fruit del treball a cadascun dels esplais participants al projecte.
R.E.3.2 La coordinació del projecte té apunt tota la proposta de jocs, la sistematització de com treballar en clau d'educació pel desenvolupament des del lleure, i en general els materials per tal de poder encarregar l'elaboració del resultat final.
R.E.3.3 Els materials o resultat final editat- són un referent per a promoure accions educatives en clau de lleure per l'educació pel desenvolupament i estan a cadascun dels esplais que han participat en el projecte; es treballen amb els infants dels esplais participants- en una primera fase- i en una segona fase es presenten a la resta d'Esplais que conformen La Federació Catalana de l'Esplai.
R.E.4.1 Educadors, educadores, infants i joves dels esplais participants al projecte tenen el coneixement adequat sobre que és l'educació pel desenvolupament, les relacions Nord-Sud i tenen capacitat crítica per elaborar propostes de millora d'un món més just i els seus esplais estan ambientats en referència al nou centre d'interès treballat.
A.P.R.E.1.1 ( Activitats previstes, que permeti assolir el resultat esperat 1.1)
- Enviament del Mail convocatòria per la primera reunió informativa del projecte que tindrà lloc a la delegació de Barcelona de la Federació Catalana de L'Esplai, del Carrer Llàstics, 2. de Barcelona, per part de la coordinació del projecte. En el mail convocatòria de la reunió hi haurà el resum del projecte per als responsables, i directors/directores dels esplais, a acompanyat de trucada telefònica explicativa, i també concretant una visita a l'esplai prèvia a la reunió explicant el projecte.
- Reunió al carrer Llàstics, 2 amb tots els esplais interessants al projecte de la UNITAT TERRITORIAL de la Federació Catalana de l'Esplai, de Barcelona, per tal d'explicar el projecte concret, la temporització, els objectius i els resultats previstos, així com les formes d'avaluació i procés de registre de les activitats, en resum grau de implicació.
FORMACIÓ:
- Període d'inscripció a la formació, recepció de fitxes de inscripció.
- Demanda de la formació a l'entitat Centre d'Estudis de L'Esplai . Reunió de la coordinació del projecte amb els responsables de la formació per concretar els continguts de la formació, els horaris i l'abast del projecte.
- Implementació de la formació per a educadors i educadores dels esplais, a la delegació del Carrer Llàstics, 2. de Barcelona, segons la concreció de l'extensió de la temàtica.
- Recull fotogràfic de la participació dels equips en la formació i els aprenentatges.
- Avaluació de la formació des de la coordinació del projecte amb els responsables de la formació de Centre d'Estudis de L'Esplai.
A.P.R.E 1.2 ( Activitats previstes, que permeti assolir el resultat esperat 1.2)
- Reunions de treball de la coordinació del projecte amb els educadors i educadores dels esplais implicats en el projecte, per a la concreció del calendari del projecte: documentació sobre jocs populars, preparació de les activitats adequades a les edats dels infants, planificació de les mateixes, i formes d'avaluació. En aquest procés s'implicarà a les entitats del Sud : Bolívia, Equador, Mèxic, Paraguai i Argentina - en la mesura que sigui possible i efectivament factible. Aquestes ongs del Sud en l'actualitat estan treballant amb Fundació Catalana de L'Esplai , els Esplais i la Federació Catalana de l'Esplai en els projectes d'esplai.
- Es porten a terme les activitats sobre els jocs populars als esplais que participen al projecte, amb els infants, joves i educadores i educadores, es registren i s'avaluen.
- La coordinadora del projecte fa un seguiment del mateix i proporciona aclariments i resolt dubtes als educadors i educadores dels esplais. Recolza tot el procés.
- Es concreten els materials, el pressupost, i la compra dels mateixos per dur a terme les activitats, i els tallers programats.
A.P.R.E.1.3 ( Activitats previstes, que permetin assolir el resultat esperat 1.3)
- La coordinadora concreta amb els esplais participants, les persones que formaran part de la comissió de festa, programen les reunions presencials o on line per concretar els aspectes necessaris: espai, dinamització dels partipants, etc.
A.P.R.E.1.4 ( Activitats previstes, que permetin assolir el resultat esperat 1.4)
- La coordinadora del projecte visita els centres d'esplais quan estan fent les activitats amb els infants i recull fotogràficament les activitats, dinàmiques etc, que es realitzen.
- Els educadors i educadores dels esplais fan un recull fotogràfic testimonial del desenvolupament de les activtats.
- La coordinadora del projecte recull i revisa els materials sobre els jocs, incorpora les fitxes didàctiques sobre els materials educatius.
A.P.R.E.2.1 ( Activitats previstes, que permetin assolir el resultat esperat 2.1 )
- Els infants, joves i educadors/-res, dediquen diferents sessions a la pràctica i al gaudi del recull de jocs populars apresos. Es tenen en compte els orígens dels infants del propi esplai donat la possibilitat que infants i/o famílies poden ser originàries d'aquests països.
A.P.R.E. 2.2 ( Activitats previstes, que permetin assolir el resultat esperat 2.2)
- Activitats pròpies programades, segons els exemples i els temaris dels materials de la formació inicial rebuda pels educadors i educadores, per les quals infants i joves posen en pràctica de forma lúdica la interiorització dels valors.
A.P.R.E. 2.3 ( Activitats previstes, que permetin assolir el resultat esperat 2.3)
- Els infants participen a les activitats programades pels equips, posant en pràctica els jocs. S'incorporen persones del barri que provinguin d'aquests països en la mesura del possible ( cal fer els contactes necessaris per apropar-se a alguna organització o entitats que tingui contacte directe amb persones originàries d'aquests països.)
A.P.R.E. 2.4 ( Activitats previstes, que permetin assolir el resultat esperat 2.4 )
- S'implementen tècniques lúdiques d'avaluació amb els infants per saber quin grau d'assimilació de idees i valors han adquirit els infants que han participat fins al moment en el projecte: Construcció de murals, concurs de contes, etc.
A.P.R.E. 2.5 ( Activitats previstes, que permetin assolir el resultat esperat 2.5 )
- Els infants que han participat al projecte són entrevistats, i el seu testimoni i les seves opinions sobre l'experiència que han viscut,al projecte, es recull al Diari de la Fundació Catalana de L'Esplai Es recull a d'altres publicacions locals.
A.P.R.E. 3.1 ( Activitats previstes, que permetin assolir el resultat esperat 3.1 )
- Reunions de la coordinadora del projecte amb els educadors i educadores dels esplais participants al projecte, per tal de recollir tota la documentació sobre els jocs i els materials per editar.
A.P.R.E. 3.2 ( Activitats previstes, que permetin assolir el resultat esperat 3.2 )
- Treball intern de la coordinació. Sistematització de la recollida de la documentació sobre els jocs i els processos de participació a cadascun dels esplais.
- Encarregar i concretar el disseny dels materials, i fer el seguiment dels resultats dels materials
A.P.R.E. 3.3 ( Activitats previstes, que permetin assolir el resultat esperat 3.3 )
- La coordinadora del projecte i els responsables o educadors i educadores dels esplais concreten la presentació pública i oberta a la seu de cadascun dels esplais, en una jornada festiva els materials definitius, aquesta jornada festiva estarà oberta a les famílies, i al barri.
- Preparació la jornada festiva des del grup de treball, i implementació de la mateixa.
- Aquestes activitats de presentació de la feina feta a cadascun dels esplais, es recullen en el Diari de la Fundació Catalana de l'Esplai i a la web www.esplai.org, així com al INFOFEDE, el diari digital quinzenal de la Federació Catalana de l'Esplai que recull totes les accions importants i projectes de la Federació i que arriba a centenars de mails.
- La coordinadora del projecte treballa amb la comissió de tallers i Pedagògica de la Festa Esplai (festa dels esplais que la Federació Catalana de L'Esplai i la Fundació Catalana de L'Esplai fa cada mes de maig al Parc Nou del Prat de LLobregat), hi haurà un taller a la Festa Esplai on infants, joves i famílies gaudiran del projecte, en definitiva del tota l'experiència: Jocs, documentació didàctica i exposició.
- Presentació de l'Experiència al Grup d'Educació compartida del PEC de Barcelona, on ?L'ESPLAI? participa activament.
- Compartir l'experiència d'aquest projecte i el seus resultats al Grup de Treball Calidoscopi, impulsat per departament de Joventut i Immigració de la Generalitat de Catalunya (Delegació Territorial de la Província de Barcelona) on ?L'ESPLAI? participa activament.
A.P.R.E. 4.1 ( Activitats previstes, que permetin assolir el resultat esperat 4.1 )
- La coordinadora del projecte organitza el taller per a la FESTA ESPLAI i coordina el grup de treball composat, d'una banda pels educadors i educadores dels esplais participants al projecte i , d'altra banda pels educadors i educadores nous que es vulguin incorporar i que estiguin interessats.
- Alguns dels educadors i educadores i joves dels esplais participants al projecte dinamitzen el taller a la Festa Esplai, en clau d'educació pel desenvolupament, i dinamitzen els jocs populars.
